KAWA W DIECIE SPORTOWCA. W JAKI SPOSÓB KAWA PRZYCZYNIA SIĘ DO UTRATY WAGI I POPRAWIA STAN ZDROWIA

Zaktualizowano: 1 lut


Okazuje się, że najpopularniejszy (zaraz po wodzie) napój na świecie doskonale sprawdza się podczas diety. To zaskakujące, że do niedawna nie byliśmy tego świadomi. Spójrz, jak wiele kawa może nam zaoferować: wspaniały smak; minimalną liczbę kalorii; zerowy indeks glikemiczny, co zapobiega nagłemu wzrostowi poziomu cukru we krwi; łagodzenie reakcji zapalnych; ułatwienie spalania tłuszczów podczas ćwiczeń; przyspieszenie metabolizmu; wspieranie organizmu w uporaniu się z wysokim poziomem cukru we krwi; zmniejszenie absorpcji tłuszczu; więcej energii; poprawę nastroju. Kofeina i fenole to dwa składniki kawy, które w największym stopniu przyczyniają się do utraty wagi. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.


Kofeina przyspiesza metabolizm. Jeżeli po wypiciu napoju, w którem ten związek jest obecny, wydaje ci się, że twój silnik pracuje nieco szybciej, to tak właśnie jest. Kofeina przyspiesza metabolizm, dlatego pomaga w spalaniu kalorii nawet wtedy, gdy nie ćwiczysz. W zależności od jej zawartości w kawie wypicie 1– 3 filiżanek może doprowadzić do spalenia dodatkowych 75– 100 kalorii dziennie. Zastąpienie tłustej przekąski kawą daje znaczny i pożądany deficyt kalorii, to znaczy, że jeżeli zamiast pączka zawierającego 400 kalorii wypijesz czarną kawę, jesteś o 500 kalorii do przodu. Kawa pomaga spalać tłuszcz w trakcie ćwiczeń fizycznych. To jeden z najlepszych środków zwiększających skuteczność wysiłku fizycznego. Uwalnia z nagromadzonych w organizmie zapasów kwasy tłuszczowe, które są od razu wykorzystywane jako paliwo. Ma to niebagatelny wpływ na odchudzanie i wspomaga trening lepiej, niż jakikolwiek inny znany mi napój czy suplement przeznaczony dla sportowców. Spalanie kwasów tłuszczowych zamiast węglowodanów pozwala zmniejszać tkankę tłuszczową w trakcie ćwiczeń. Dzięki temu sportowcy wytrzymałościowi zachowują więcej zapasów paliwa w mięśniach, a to oznacza, że mogą dać z siebie więcej.


Fenole redukują wchłanianie tłuszczów w jelitach. Aby maksymalnie wykorzystać ten efekt, sięgnij po posiłku po kawę o wysokiej zawartości tych związków. Jeżeli zjesz coś tłustego, polecamy wypić średnio paloną, ponieważ zawiera więcej melanoidyn, ważnych przeciwutleniaczy dodatkowo zmniejszających absorpcję niektórych rodzajów tłuszczu. Fenole powstrzymują powstawanie nowej tkanki tłuszczowej. W 2010 roku w magazynie „American Journal of Physiology” ukazał się artykuł poświęcony badaniom przeprowadzanym na zwierzętach. Naukowcy odkryli, że polifenole obecne w kawie zwiększają wydatek energetyczny i zmniejszają produkcję nowej tkanki tłuszczowej. Stwierdzili: „Suplement zawierający polifenole z kawy znacznie obniżył przyrost masy oraz nagromadzenie tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha i w wątrobie”. Wynika z tego wniosek, że w bezpieczny sposób przeciwdziałają otyłości. Jak wykazały nasze badania, większość rodzajów kawy zawiera tylko niewielkie ilości fenoli, więc kupowanie wysokogatunkowych ziaren jest kluczem do uzyskania korzyści zdrowotnych. Fenole sprawiają, że tłuszcz staje się mniej groźny. Spowalniają proces peroksydacji, w wyniku którego powstają niebezpieczne kwasy tłuszczowe uszkadzające błonę komórkową i zwiększające ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca. Kawa pomaga utrzymać odpowiednią wagę po schudnięciu. Pilnowanie, aby zrzucone kilogramy nie wracały, jest często jeszcze trudniejsze niż samo chudnięcie. W badaniu opublikowanym w 2015 roku w „European Journal of Clinical Nutrition”wykazano, że osoby, którym udało się utrzymać wagę po schudnięciu, piją znacznie więcej kawy i napojów z kofeiną niż pozostali badani.Kawa jest pomocna w zachowaniu masy mięśniowej. W trakcie badań nad spowodowaną zaawansowanym wiekiem utratą masy mięśniowej u zwierząt wykazano, że kawa pomaga ją zachować. Jej silne działanie przeciwzapalne w połączeniu z odpowiednimi ćwiczeniami odgrywa istotną rolę w zachowaniu tkanki mięśniowej u starzejących się osób. Dzięki fenolom można intensywniej ćwiczyć. Picie kawy przed treningami może się stać twoim ulubionym nawykiem, ponieważ umożliwia dłuższy i intensywniejszy wysiłek fizyczny. CGA podwyższa próg anaerobowy, dzięki temu można sobie pozwolić na szybsze tempo, a to oznacza, że będziesz w stanie spalić więcej kalorii niż wcześniej w tym samym czasie.Im więcej CGA w kawie, tym bardziej widoczny będzie ten efekt. Kawa poprawia wydajność i zwiększa poziom energii w trakcie ćwiczeń. W 2013 roku na uniwersytecie w Birmingham przeprowadzono badania z udziałem kolarzy i triatlonistów, aby dowiedzieć się, jak intensywnie i szybko potrafią jechać na rowerze. Wyniki okazały się zaskakujące. Uczestnicy, którzy wypili kawę, zwiększyli tempo jazdy o 5 procent, a ich moc wzrosła z 274 do 292 watów. To efekt, dla którego wielu sportowców zrobiłoby wszystko. Kawa nie tylko sportsmenom przynosi korzyści, dzięki niej każdemu ćwiczy się łatwiej i przyjemniej. Jeżeli dotąd nie ćwiczyłeś, to może zaczniesz teraz.Podczas ćwiczeń po kawie metabolizm znacznie przyspiesza. W każdej minucie będziesz spalać więcej kalorii i coraz bardziej chudnąć. Zauważysz ten efekt, nawet jeśli twoją preferowaną formą wysiłku są spacery – twój chód stanie się bardziej sprężysty.


KAWA POMAGA ZAPOBIEGAĆ CUKRZYCY TYPU 2

Szacuje się ze około 7% Polaków cierpi na cukrzycę. Jej najbardziej powszechną odmianą jest cukrzyca typu 2, która wywołuje nadmierny wzrost poziomu cukru we krwi i uniemożliwia organizmowi wykorzystanie insuliny oraz właściwe transportowanie cukru trafiającego do krwiobiegu. Niekiedy prowadzi to do komplikacji, takich jak uszkodzenia nerwów, problemy ze wzrokiem, nadciśnienie, choroby nerek czy serca albo udary. Zmiana trybu życia – nowe nawyki żywieniowe i ćwiczenia – pomaga skutecznie kontrolować przebieg tej niszczycielskiej choroby. Kawa może zapobiec jej pojawieniu się, ponieważ wspomaga proces usuwania cukru z krwi. Przeprowadzone w 2015 roku przez naukowców w Danii szeroko zakrojone badanie z udziałem ponad 93 tys. osób wykazało, że zwiększonemu spożyciu kawy towarzyszy obniżone ryzyko wystąpienia otyłości, zespołu metabolicznego oraz cukrzycy typu 2. Choć naukowcy nie odnaleźli genetycznych dowodów na występowanie takiej zależności, to zaobserwowali, że kawa obniża ryzyko wystąpienia wspomnianych chorób nawet u osób otyłych lub cierpiących na nadciśnienie i podwyższony poziom cholesterolu. Gdy schudniesz, zmienisz na stałe dietę i zaczniesz pić więcej kawy, z pewnością zauważysz spadek poziomu cukru we krwi na czczo, obniżenie poziomu cholesterolu, a także będziesz mieć lepsze wyniki badań na obecność reakcji zapalnej, takich jak CRP (białko c-reaktywne). Jeżeli jesteś cukrzykiem, być może dostrzeżesz złagodzenie wielu objawów choroby.

POTRZEBNE JEST DOBRE NASTAWIENIE

Wiesz już, w jaki sposób składniki zawarte w kawie wspomagają utratę wagi, ale pozostaje jeszcze kwestia wpływu diety na psychikę. Kawa jest pyszną nagrodą – kluczowym elementem każdego udanego planu żywieniowego. Samo jej parzenie, zwłaszcza tradycyjnym sposobem, to wymagający kunsztu rytuał, który zajmuje czas i odwraca uwagę od nagłych zachcianek na przekąski. Z chemicznego punktu widzenia jest ona środkiem wyraźnie poprawiającym samopoczucie. Z kawą łatwiej jest przestrzegać diety. W Szwecji narodziła się interesująca koncepcja dotycząca czynników sprzyjających odchudzaniu się i utrudniających ten proces. Sukces jest możliwy wtedy, gdy na drodze do niego usuniemy wszelkie bariery, takie jak nieodpowiednie nawyki żywieniowe, napięty grafik czy brak samokontroli.


Równie istotne są ułatwienia, takie jak nagrody czy realistyczny plan. Stosowanie kawy w diecie odchudzającej jest proste: wystarczy pić jej więcej niż zwykle i wybierać ziarna zawierające dużo fenoli. W przedstawionym w dalszej części książki planie żywieniowych są uwzględnione częste nagrody oraz korzyści zdrowotne związane z dietą bogatą w fenole o właściwościach przeciwutleniających i przeciwzapalnych. To oznacza, że będziesz pić dużo kawy. Nie trzeba jednak pić codziennie 3– 5 filiżanek małej czarnej z kofeiną, aby zauważyć pozytywny efekt, a już na pewno nie powinieneś tego robić, jeżeli metabolizm kofeiny w twoim organizmie jest powolny (pisząc „filiżanka”, mam na myśli około 250 ml kawy; dla przykładu: mała kawa w Vero zawiera około 240 ml, a duża 350 ml). Przestawienie się na wyśmienitą, bogatą w fenole kawę i zrezygnowanie z mleka i cukru (nawet jeśli pijesz tylko jedną filiżankę dziennie) sprawi, że do twojego organizmu trafi mniej tłuszczu i kalorii, a więcej przeciwutleniaczy. Ja sam należę do osób, którym nie służy duża ilość kofeiny i gorąco namawiam do spróbowania pysznej i zdrowej, bogatej w fenole kawy bezkofeinowej. Pamiętaj, aby pić także dużo wody – co najmniej 2 litry (osiem szklanek) dziennie.

140 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie