Historia i podstawy Latte Art


Jak zrobić profesjonalną latte art?

Cechą charakterystyczną profesjonalnego latte art jest wyrazistość i symetria wzoru, dobry kontrast i błyszczący połysk bez widocznych pęcherzyków powietrza. Aby stworzyć wzór, musisz opanować podstawowe umiejętności baristy - espresso musi być dobre, a mleko spienione do jedwabiście gładkiej mikropianki.


Najbardziej klasyczne wzory latte art to serce i rozeta przypominająca liść. Bardziej doświadczeni bariści są również w stanie przygotować łabędzie i tulipany, które są wariacjami tych dwóch podstawowych wzorów.


Free pouring to technika, w której wzór powstaje poprzez nalewanie mleka na kawę z określonej wysokości i poruszanie dzbankiem w celu połączenia mlecznej piany i cremy. W przypadku akwaforty mleko i crema pozostają wyraźniej oddzielone od siebie, a wzór jest uzupełniany za pomocą pióra do akwaforty.




Kawa została po raz pierwszy przekształcona w sztukę wizualną kilkadziesiąt lat temu we Włoszech, gdzie narodziły się popularne napoje espresso na bazie mleka, ale zasługa za uczynienie latte art głównym nurtem należy do amerykańskich kawiarni. Filiżanki do kawy ozdobione wzorami zostały spopularyzowane w USA na przełomie lat 80. i 90. i wkrótce zaczęły rozprzestrzeniać się na całym świecie.



W latach 2000 latte art dotarł również do Australii i krajów skandynawskich. Obecnie największy boom ma miejsce w Azji, gdzie azjatyccy bariści osiągają szczególnie dobre wyniki na mistrzostwach świata w latte art.


Według mnie Dzisiejsi konsumenci nauczyli się naciskać na jakość kawy.


"Świetnie smakujący napój, który jest dostarczany szybko i ma dobrą definicję wzoru, jest oznaką profesjonalnego baristy, który ceni swoją pracę, składniki i klientów"


Rozwój mediów społecznościowych z pewnością odegrał również rolę w uczynieniu z latte art zjawiska na skalę światową. Obecnie kładzie się znacznie większy nacisk na prezentację napoju, ponieważ klienci uwielbiają dzielić się w sieci zdjęciami pięknych filiżanek kawy.



Na Instagramie jest prawie trzy miliony postów z hashtagiem #latteart, a na YouTube najpopularniejsze filmy o latte art zostały obejrzane prawie pięć milionów razy. Zwycięzcy mistrzostw baristów zdobywają popularność w mediach społecznościowych i inspirują innych baristów na całym świecie.



3 wyświetlenia0 komentarzy